top of page

לא סתם זורק, אני חוקר!


מכירות את השלב הזה שהתינוק שלנו כל הזמן זורק דברים?

.

בין אם זה בקבוק המים שמושלך מהלול, הכפית שנזרקת בחוזקה במהלך ארוחת הערב או הרעשן שנזרק מהעגלה, כולנו התכופפנו אינספור פעמים והרמנו את מה שהקטנים שלנו זרקו לרצפה.

.

בהתחלה אנחנו מחייכים ומרימים, אח"כ מסננים איזה משפט בסגנון "לא זורקיםםםם" ואצל כולם (ושאף אחד לא יגיד שאצלו זה לא קורה) מגיע שלב העצבים🤭.

.

אז כדי למתן את מפלס העצבים בואו ננסה להבין, מה בעצם עומד מאחורי הזריקות הללו.

.

ראשית התינוק שלנו חוקר את העולם, וכמו ניוטון רוצה להבין מה קורה . הוא רוצה להבין מה קורה אם... להבין את הסיבתיות.

.

סיבתיות מהמילה סיבה. אם אני אזרוק אם הכפית – אבא או אמא יתכופפו להרים, ומצד שני אם אני אזרוק את הכפית יופק צליל חדש ממגע הכפית עם הרצפה, צליל שאני לא מכיר.

.

לכן הקטנים שלנו נהנים לפרק מגדל שבנו, להוציא את כל הצעצועים מהסל ובעצם כל הבלאגן בחדר המשחקים נובע לא פעם מהחקר של הקטנטנים.

.

בתפיסה ההורית שלנו אנחנו ישר קופצים לגבולות. התינוק שלי בוחן אותי ורוצה לבדוק את התגובות שלי. נכון, גם זו למידה וגם פה יש סיבתיות, אבל לפני שקוראים לפרופ' רולידר שיעזור לנו עם הגבולות דווקא נרצה לעודד את הקטן שלנו לחקור סיבתיות בעולם.

.

איך נעשה את זה? הנה כמה רעיונות –

א. להניח צעצוע על טטרה ואת התינוק מעבר לטטרה, בגיל 8 חודשים התינוק ימשוך את הטרטרה כדי להגיע אל הצעצוע.

ב. צעצועים עם מתגים – לקראת גיל שנה התינוק נהנה ללחוץ על מתגים וכפתורים שמפעילים את הצעצוע ומבין שללחיצה שלו יש משמעות.

ג. לקראת גיל שנה וחצי התינוק שלנו ימתח לבדו קפיץ של צעצוע כדי להפעילו לבד, ולא יזדקק לעזרתנו.

ד. רוצים לאתגר? קשרו רעשן או צעצוע קטן לכסא האוכל של התינוק, עודדו אותו למשוך את החוט בכדי להגיע אל הרעשן (תחת השגחה בלבד).

.

אז בפעם הבאה שהקטן זורק משהו, לפני שמתכופפים להרים, ובטח לפני שקצת מתעצבנים, זכרו שהקטן בודק וחוקר. ומי יודע, אולי הילד שלכם הוא זוכה פרס נובל הבא.

.

ספרו לנו איך אתן מעודדות את ניוטון שלכן🍎?

.

מחכות לתשובות שלכן,

אמאות💙



bottom of page