top of page

אבני דרך בהתפתחות הקוגניטיבית- מגיל לידה ועד כיתה א'

החלום של כל הורה הוא לגדל ילד סקרן, חושב ועצמאי. אז הכנו לכם מדריך קצר לאבני הדרך בהתפתחות הקוגניטיביות המתייחס לציוני הדרך החשובים ביכולתו של הילד לחשוב, ללמוד ולזכור.


זכרו! התפתחות קוגניטיבית יכולה להשתנות מאוד בין ילדים, ומושפעת מיכולות מולדות לצד תיווך וחוויות שהילד נחשף אליהן מהסביבה. אנחנו מאמינות שידע זה כח! בואו ללמוד בסדנה החדשה שלנו איך לפתח את המיומנויות הקוגניטיביות מגילה לידה ועד כיתה א'.



תזרעו כשהילדודס צעירים,

תקצרו כשהם בוגרים.


לידה עד שנה:

בשלב זה, תינוקות מתחילים לפתח מיומנויות קוגניטיביות בסיסיות כמו קשב, תפיסה וזיכרון. הם מתחילים לחקור את הסביבה שלהם באמצעות מערכת החישה. בנוסף הם גם מתחילים לפתח קביעות אובייקט, שהיא ההבנה שאובייקטים ממשיכים להתקיים גם כשלא ניתן לראותם (למשל, אמא ממשיכה להתקיים גם כשהיא יוצאת מהחדר).


גיל שנה עד שנתיים:

פעוטות בשלב זה משכללים את כישורי השפה והתקשורת שלהם. הם מתחילים להשתמש במילים ראשונות ולאחר מכן בצירופי מילים ובמקביל עוסקים במשחק הסימבולי (כמו העמדת פנים שהם מאכילים בובה). בנוסף הם מתחילים להבין ולהשתמש במושגים בסיסיים כמו סיבה ותוצאה, והם מתחילים לפתור בעיות באמצעות ניסוי וטעייה.


גיל שנתיים עד שלוש:

בשלב זה, כישורי השפה והתקשורת של הילדים ממשיכים להתפתח, והם מתחילים להשתמש במשפטים ארוכים ומורכבים יותר. הם גם מתחילים להבין ולהשתמש במושגים כמו גודל, צורה וצבע.המשחק הסימבולי משתכלל ויש יותר משחקי העמדת פנים. לקראת גיל 3 מובנות הדיבור צריכה להיות טובה ב 80% לכל הפחות.


גיל שלוש עד ארבע:

ילדים בגיל הגן בשלב זה ממשיכים לפתח את כישורי השפה והתקשורת שלהם, כאשר במקביל לשפה הדבורה נכנסת גם השפה הכתובה (היוש ניצני אוריינות). על כן הם מתחילים לנתח טוב יותר ובאופן מורכב יותר את העולם סביבם, להיות פעילים יותר בתהליך הלמידה ולשאול שאלות על המתרחש סביבם. בנוסף הם נוטים להציג טווח קשב ארוך יותר, ונהנים ללמוד באמצעות התבוננות והקשבה להוראות. במקביל הם גם מתחילים להבין ולהשתמש במספרים ובמושגים מתמטיים פשוטים. הם מפתחים הבנה של הרעיון של "דומה" ו"שונה" ומתחילים למיין אובייקטים לפי תכונות שונות (גודל, צבע, אורך).


גיל ארבע עד חמש:

ילדים בשלב זה מתחילים להבין ולהשתמש במושגים מורכבים יותר של שפה ומתמטיקה. הם מתחילים להתנסות ולהשתמש במושגים של זמן וכסף. הם גם מתחילים לעסוק בפתרון בעיות ובתכנון מורכבים יותר ומתחילים להבין ולהשתמש במושגים בסיסיים של לוגיקה. הם מציירים ציורים מורכבים יותר, ומצליחים לשיים ולתאר אותם בהרחבה. הם מבחינים ומשיימים תתי-גוונים של צבעים, וכמובן ניצני האוריינות שלהם עולים רמה (שליטה טובה בחריזה, כתיבת אותיות, העתקה של מילים שלמות).


גיל חמש עד שש (כיתה א'):

ילדים בשלב זה מתחילים לפתח את הכישורים הדרושים ללימודים פורמליים. יש להם הבנה טובה של שפה, מספרים והבנה מתמטית. הם גם מתחילים להבין ולהשתמש בהיגיון מורכב יותר ובכישורי פתרון בעיות. הם מתחילים להבין ולהשתמש במושגים מופשטים יותר ומתחילים לעסוק בלמידה עצמאית יותר. הם מצליחים לכתוב מילים בכתיב הפונטי ולקרוא מילים מוכרות באופן גלובלי. טווח הקשב שלהם ארוך יותר והם מסוגלים להתרכז במשחק קופסה ארוך (מונופול ג׳וניור) וניכרת יכולת הסקת מסקנות ופרשנות טובה בעת קריאת ספרים.


בואו לגדל ילדים חושבים,

יוכי וסיון



bottom of page