top of page

5 פרקטיקות להעשרת ידע עולם


טקס הפתיחה המרהיב של המונדיאל 2022 נערך אתמול. אצטדיון אל־בית, נבנה בהשראה של אוהל בדואי, והטקס החגיגי נפתח בהופעה של זמרת מקומית כשברקע גמלים ורקדנים על הבמה. הקשר התרבותי בין קטאר לבין האוהל הבדואי, ובכלל כל טירוף המונדיאל, גורם לנו להאיר את אחד מאבני היסוד הכי חשובים בתהליך הלמידה והוא "ידע עולם". הרי איך אפשר להבין וליהנות ממה שראינו, אם אין לנו ידע קודם ביחס לקטאר? נקודה למחשבה.


ידע עולם הוא ידע בסיסי המאפשר לנו לחשוב, ללמוד ולבצע. כדי להצליח להגיע לרמות של חשיבה איכותית אנחנו צריכים שיהיה לנו ידע להישען עליו (נוט טו סלפ: לכן המשפט "יש הכל בגוגל", איננו רלוונטי). ככל שידע העולם שלנו רחב יותר, כך קל לנו יותר לקשור קשרים בין פיסות מידע, להעריך מידע חדש שנחשפנו אליו ולמעשה להעמיק את ההבנה שלנו בתחום הידע. ככל שיהיה לנו ידע עולם רחב יותר כך כשנלמד משהו חדש נטמיע אותו במוח ויהיה לנו קל יותר להשתמש בו ולזכור אותו (היוש פיאז'ה).


ולהיפך - ככל שאנחנו יודעים פחות ככה אנחנו פחות מבינים. תראו מה קורה לנו כשאנחנו קוראים כתבה בתחום המשכנתאות, האינפלאציה או חוק ההסדרים. בטוחות שחלקכם מהנהנים בראש ואומרים: 'וואלה... נכון... אין לי באמת יכולת לדבר על המושגים הללו', בעוד שיש בינינו אנשים שכן מסוגלים כי הידע העולם שלהם הוא רחב יותר, ושימו לב - לא דיברנו כאן על מומחיות בתחום דעת. זה דבר אחר, אלא הבנה בסיסית של מושגים שיש בהם שימוש ביום יום ואף בחדשות.


ידע העולם מורכב מעובדות, מושגים, מונחים ותפיסות שונות (עוד שנייה נעשה את זה פרקטי, תמשיכו לקרוא, כדי שיהיה לכם REASON WHY ברמת מבוגר, מחקרים מראים שברגע שאנחנו מקבלים משמעות קל לנו יותר להתמסר ולהתחייב לדרך פעולה מסוימת), ולכן גם משרד החינוך שינה את תוכניות הלימודים, ובמקום שהמורה תלמד את החומר, הילדים צריכים ללמוד בעצמם תו"כ שאילת שאלות וביצוע חקר.


הרי מה זה ללמוד?

למידה מצריכה מאיתנו להיחשף לחומר חדש, לעבד אותו במוח ולזכור אותו, כדי שנוכל להשתמש בו ולשלוף אותו בבוא העת. אנחנו חושפים את הילדים למידע חדש, והמונדיאל רק מזמן לנו פתח לשיח אודות תרבויות, מנהגים, מיקום בעולם ואף חוקים לגבי הכדורגל עצמו (ספויילר: הידע עולם שלנו עצמנו נמוך בתחום, צחי ואור – לטיפולכם). לאחר החשיפה המידע נמצא בזיכרון העבודה (המוגבל) ולאחר עיבוד עובד לזיכרון לטווח הארוך. ילד שיש לו ידע עולם רחב יותר קל לו לבצע את התהליך הזה, הוא נשען באופן יעיל על המידע שכבר קיים בזיכרון ועושה לסכמה שלו אפדייט, ולכן קל לו יותר ללמוד וזה מצריך ממנו פחות מאמץ.


אנחנו רוצים ילדים עם שפה עשירה,

רוצים ילדים עצמאיים,


רוצים ילדים שיהיה להם קל בבית הספר,

רוצים ילדים שמחים,

מה שאנחנו צריכים לעשות זה לפתח להם ידע עולם.


איך עושים את זה?

קבלו את חמשת הפרקטיקות של אמא.אות להרחבת ידע עולם:

1. דיבור ושיח עם הילדים – אינטראקציה היא אחד הדברים הכי משמעותיים שיש. התפקיד שלי הוא להסב את תשומת לב הילדים לגירויים השונים הקיימים בעולם ולתת להם פרשנות ומשמעות. זה מתחיל כשהתינוק נמצא בעגלה ואני מסבה את תשומת ליבו לפרח או לכלב העובד ברחוב, ממשיך לחממות שרואים בכביש 4 בדרך לצפון ונסב את תשומת ליבם של ילדי הגן, והלאה לכתבה שקראתי בעיתון ואני משוחחת עליה עם הנערה שלי בארוחת הערב.


2. ספרים, ספרים, ספרים – אם תקרא תדע זו לא קלישאה! תחשבו איזו הזדמנות יש להרחבת ידע עולם בזמן קריאת ספר! עצמנו עיניים ואנחנו בצרפת, מצמצנו שוב ואנחנו צועדים עם בני ישראל במדבר, ורגע אחר אנחנו צופים בדינוזאור צמחוני אוכל מצמרות העצים. הספר מאפשר לנו הגעה למקומות ותקופות שאין באפשרותנו להגיע אליהם.




3. פודקסאט – היום אחת מהדרכים הכי פופולאריות להרחבת הידע שלנו הוא האזנה להסכתים! הנה, למדנו עוד מילה ביחד. יש היום מגוון של פודקאסטים לגילים שונים, הסבו את תשומת ליבו ש הדור הטכנולוגי ותנו לו להאזין, לרשימה המומלצת שלנו לחצו כאן.


4. צריכה של חדשות – בין אם זה בטלוויזיה ובין אם בעיתון או ברדיו, בעזרת החדשות אנחנו מעיקים את הידע שלנו אודות הנעשה בחברה. עם הילדים צריכה של חדשות כמובן צריכה להיעשות באופן מבוקר ועם תיווך, הפעילו שיקול דעת בהתאם לגיל הילד. קטנטונת קטונטונת.. אבל מלאה בידיעות שגם אינן תואמות גיל. אינפוט נוסף – חשיפה לדעות השונות משלך, כדי להצליח להבין את האחר ולפח אמפתיה גם במקום שבו אנחנו לא מסיכמים עם הנאמר.


5. פיתוח חשיבה ביקורתית ורפלקטיבית – על קצה המזלג נאמר שכדי שהידע יתפתח אנחנו צריכים לשאול שאלות שיגרמו לנו לחקור ולרצות לדעת. אנחנו לא אמורים לדעת הכל, אנחנו לא אמורים לספק לילדים תשובות לכל השאלות. אנחנו אמורים להכווין אותם למקורות מידע מהימנים, ולבנות אצלם את היכולת לבחון אם המידע תקף ומהימן וכיצד יוצרים סינתזה בין פרטי מידע. אמרנו... על קצה המזלג.. אנחנו מעבירות על זה קורסים שלמים.


לסיכום,

ידע עולם הוא אחד מהגורמים החשובים ביותר המשפיע על הלמידה והישגים לימודיים. הכמות והאיכות של ידע העולם משפיעות לטובה הן על רכישת הידע והן על היכולת ליישם כישורי פתרון בעיות, וכמו תמיד – זה לגמרי בידיים שלנו ההורים.


החברות שלנו בקבוצות הוואטסאפ יודעות הכל ראשונות!


חג מונדיאל שמח!

יוכי וסיון


ואם צריכה הידוק בנושא, בואי לתכנית הליווי שלנו.


bottom of page