top of page

מי מפחד מבית מארח?

בית מארח, בואו נדבר על זה.


יש משהו שמאוד מלחיץ הורים בגן או בבית הספר כשהמובילה מכריזה על פעילות בית מארח.

לעיתים השיח בקבוצות הווטסאפ ביחס לבית מארח, ש'זה תיק'. עולות מחשבות על לכלוך, קושי בשליטה על מספר ילדים שאתם לא מכירים לעומק, שכן לרוב הגננת או המורה תחלק את הקבוצות באופן כזה שיביא לגיבוש כיתתי, ויצירת קשרים חדשים. מצד שני יש קבוצות שבהן עולה יצר התחרות בין ההורים, ואז הפוקוס של כל הפעילות מאבד את הערך שלו.


אנחנו רוצות להציע לכם מסגרת אחרת להסתכלות, כזו שתעזור לכם לראות איך בפעילות כזו פשוטה אתם מעניקים בוסט של העצמה לילדים, ואפילו לוקחים חלק פעיל ביצירת זיכרון טוב וחיובי.

כמו תמיד, ידע זה כוח. מקוות שאחרי שתקראו את הדברים גם מפלס הלחץ יירד, ואפילו תרצו להתנדב לסבב הראשוני.






נתחיל בהסבר לטובת מי שלא מכיר - בית מארח הוא פעילות חברתית פשוטה, שבמסגרתה הורים מארחים בביתם קבוצה של עד 5 ילדים לחוויה חברתית ומהנה, בה הילד המארח מועצם. בגדול, הרעיון הוא ליצור סביבה ביתית וחמה, שבה כל ילד יכול להרגיש חופשי, רגוע ובטוח. לכן אין צורך לשדרג את הבית או לקנות ציוד יקר. חלק מהמטרות של המפגש הן גם להתמודד עם מספר ילדים, לשתף, לחלוק ולהתאים את עצמי לקבוצה. אנחנו מאמינות שככל שהתכנון של הבית המארח יהיה פשוט מחד ומוקפד מצד שני כך מידת ההצלחה של הבית המארח תהיה גבוהה יותר.

.

אז אחרי שהמורה או הגננת מחלקת אתכם לקבוצות, ושיבצתם את עצמכם בסבב (מקובל שבקבוצה של 5 ילדים, מאחרים פעם אחת ומתארחים 4 פעמים, כך שכל ילד מאותה הקבוצה מזמין את קבוצת הילדים הספציפית אליו הבייתה), אנחנו מציעות לכם לשבת עם הילדים שלכם ולבצע איתם תיאום ציפיות: ספר לי על הילדים שהמורה בחרה לקבוצה שלנו, מה היית רוצה לעשות במפגש? יהיו ילדים שישמחו מאוד על ההזדמנות ועל המעמד וירצו להראות משחק או אוסף מסויים שיש להם בבית. מנגד יהיו ילדים שפחות יתחברו לקונספט, כי הפרידו אותם מקבוצת החברים הקבועה שלהם (נהוג שמורה מאפשרת לבחור חבר אחד שיהיה איתך בבית המארח, אבל לא חובה), ואז מה שיכול לגייס אותם הוא בחירה של נושא גג: חנוכה, חלל, חורף, יצירה, אוריגמי, אפייה ועוד.


אנחנו בחרנו נושא גג - חלל


לאחר שיחת תיאום הציפיות שבו יחד עם הילדים ותעשו סיעור מוחות ביחס לפעילויות השונות שאפשר לעשות ביחד. קו מנחה: פשוט פשוט פשוט!

אם אתם לא משפחה של DIY – לא צריך

אם את לא אוהבת בלאגן במטבח – לא צריך

תזכורת: זו לא מסיבת יום הולדת, לא צריך להעמיס בממתקים.

המטרה היא להעצים, לשים את הפוקוס על הילד שלך, לתת לו להוביל ולכן אם הפעילות תהיה ארוכה ומורכבת המטרה תתפספס.

.

תכינו רשימה, ממש עם דף ועיפרון שיהיה לכם מול העיניים, וכתבו את הפלאו של אחר הצהריים, לדוגמא:

1.     התכנסות – צלחת פירות או חטיפים קלים בפינת האוכל, אומרים שלום, שוברים את המתח.


2.      עושים איזה סיור קטן בבית. הילד שלכם מראה את החדר שלו, משחק שהוא מאוד אוהב, אוסף שיש לו, מדליות וכו'. זה מאוד מאוד מעצים, ותעודדו את הילדים לשאול שאלות רלוונטיות.


3.     פעילות סביב שולחן – אנחנו מאוד אוהבות אלמנט משחקי בשילוב של יצירה ברמת קושי קלה מאוד. מצרפות מטה דוגמא לפעילות "הטל פרצוף". מוזמנות להשתמש גם בבית המארח שלכם. אפשר כמובן לבחור משחק קופסא קבוצתי, משחק קלפים, יצירה ממקס סטוק – כזו שלא מצריכה בלאגן ועזרה של מבוגר. אפשר גם לבחור ביחד ניסוי מדעי ולערוך אותו בקבוצה, לשער השערות ולדון ביחד בתוצאות.


4.     פעילות במרחב – אנחנו הכי אוהבות מסלול היתולי מהחפצים שיש בבית: חבל קפיצה, קונוסים, פיתה פילאטיס, כדור, חישוקים. תארגנו מראש את כל הציוד בפינה אחת בבית, ותנו לילדים לתכנן ביחס את המסלול.


5.     מירכוז בחזרה סביב שולחן או על השטיח – אחרי שהייתה קצת פריקת אנרגיה אנחנו ממליצות על עוד פעילות מאורגנת ומהנה בסגנון בינגו או חבילה עוברת. בזמן שהילדים משחקים מומלץ לארגן את ארוחת הערב, בהנחה שהמפגש כולל גם ארוחה.


6.     ארוחה משותפת – להמשיך בקו הפשוט. אם אתם מכינים פאנקייקים אז להכין את הבלילה מראש ואת כל התוספות לארגן באופן שרק מצריך הגשה, להזמין מראש פיצה או לחילופין להכיו מראש את הבצק. יש משפחות שמאפשרות גם הכנה אישית של פיצה – לחלוטין יכול להיות חלק מהפעילויות. אפשרות נוספת היא להכניס לתנור שניצלונים/שניצל תירס וצ'יפס, וכמובן שמגישים גם ירקות חתוכים לשם האיזון.


7.     אחרי שהילדים מסיימם לאכול תמיד יש נפילת מתח עד שההורים מגיעים לאסוף אותם, כדי שלא תמצאו את עצמכם עם קבוצה של ילדים קופצת על הספה בסלון תכינו מראש בצד את קופסאות המגנטים שלכם / לגו. מי שסיים לאכול, שוטף ידיים (חשוב מאוד) וצולל למשחק עד שמגיעים לאסוף אותו.


8.     יש משפחות שנוהגות לשלוח עם הילדים בסוף תוצר או שקית הפתעות – לא תמיד זה נחוץ, ורק אם מתחשק. העיקר זו החוויה.

 




אחרי שהבית המארח הסתיים (וגם סיימת לשטוף את הבית :) תשוחחו עם הילד שלכם על המפגש, תערכו רפלקציה: ממה נהנית, האם הספקנו לעשות את כל מה שתכננו, מה היית עושה אחרת, האם יש ילד חדש שגילית בזכות הבית המארח והיית רוצה להעמיק איתו את הקשר... וגם, אם הייתה התנהגות שלא עומדת בערכים של הבית שלכם, אל תטאטאו את זה מתחת לשטיח. זו דווקא הזדמנות לשוחח, להסתכל על מקרה ולנתח אותו. בסופו של דבר הילד שלכם יתארח גם בבתים של אחרים.

.

אז מי מפחד עכשיו מבית מארח?

תתנדבו ותהיו ראשונים שמאחרים - תפגינו ערכים של אכפתיות, קהילתיות, דוגמא אישית ותעופו על הילדים שלכם. שלכם, יוכי וסיון


.

אהבתם את הכתבה? שלחו את הלינק לחברים נוספים.

יישמתם את הרעיונות? תייגו אותנו באינסטגרם


לקובץ הפעילות הטל פרצוף, להורדה ישירה:


הטל פרצוף
.pdf
הורידו את PDF • 201KB

.

 

רעיונות נוספית לבית מארח:

1.     חדר בריחה

2.     הכנת ראש דשא, בובת גרב, לוכד חלומות

3. הכנת שלט לדלת, קישוט מטריות, עיצוב מחברות, הכנת צמידים - למי שמתחבר ל DIY.

4.     אפייה של קאפקייקס, הכנת סושי


יש לכם עוד רעיונות? כתבו לנו באינסטגרם




bottom of page