top of page

בניית חוסן משפחתי בצל המלחמה

כבר שבועיים שאנחנו במצב חירום שמפר את האיזון הפנימי והמשפחתי שלנו. מצב שמשבש את השגרה שלנו וכופה עלינו מציאות חדשה אליה צריך להסתגל. אחד המנבאים המשמעותיים להתאוששות הוא חוסן משפחתי (Family Resilience).


החוסן המשפחתי על פי הספרות המקצועית יושב על שלושה היבטים:

התארגנות - ניווט בין שגרה לחירום, תכנון בילוי משותף כדי למלא מצברים. אנחנו לא יכולים לתת לילדים אם אנחנןו בעצמנו מרוקנים. שיחה טובה עם חברה, להתעמל, רפואה טבעית - את מכירה את עצמך הכי טוב. תמלאי את עצמך כדי שיהיה לך לתת. ולאחר מכן תנעצי עוגנים למילוי הילדים.

יש עכשיו הרבה התנהגויות שמאתגרות אותנו, זה לא בכוונה. הילדים מאותתים לנו שהם זקוקים לנו שנסייע להם למלא את המצברים.

תקשורת - הקשבה, סבלנות, אמפתיה כלפי החרדה, כל רגש הוא לגיטימי. בשבועיים האחרונים נעתקו המילים מפינו. בסיוטים הכי קשים שלנו לא חשבנו שיכול לקרות מה שקרה בשבת של ה- 07.10.23. תקשיבו, תכילו, תחבקו. אל תדחיקו.

משמעות - טיפוח אקלים של אכפתיות, ערבות הדדית, הכרת הטוב. אם יש באפשרותכם להתנדב ברמה הקהילתית הרחבה - אשרייכם. אבל גם אם אין לכם אפשרות, גם עשייה במבנה המצומצם יותר תמלא אתכם בתקווה, בעשייה וברגשות חיוביים. דפקו לשכן בדלת, עזרו להורים עובדים חיוניים ותארחו אצלכם חבר לכמה שעות. המשמעות היא הכוח המניע שלנו.


נשמע מאוד אידיאלי, אבל יש כאן אתגר גדול-

אנחנו נמצאים עם הילדים כשבועיים בבית ולא קל לנו ליישם את הכל.


הבילוי המשותף עם הילדים שלנו יושב ברובו כעת על משחק משותף, קריאת ספר ושיח. כמבוגרים אנחנו מתקשים לעצור את הגלילה האינסופית, מתקשים להוציא את עצמנו מהשיתוק שתקף אותנו, מתקשים לנהל את החרדה והפחד מכל צליל שמקפיץ אותנו.

החוסן המשפחתי מתייחס ליכולת שלנו לעמוד באתגר הזה, ובמתח בין הקושי האובייקטיבי שלנו לבין הצורך של הילדים.


דווקא בימים קשים אלו, אנחנו מזמינות אתכם להצטרף לתכניות הליווי והסדנאות שלנו כדי לקבל ידע וכלים. למעבר לעמוד הבית כדי להתרשם ממגוון התכניות לחצו כאן.


בתקווה שנצליח לחזור לימים בהם

הדאגה הכי משמעותית של היום הייתה :

“מה עושים היום ב- 16:00?”


אוהבות, מחבקות ומחזקות

את כל כוחות הביטחון וההצלה,

את כל האמהות שמטפלות 24/07 בילדים,

את האמהות בתפקידים החיוניים.




גם רק 10 דקות ביום של קריאה/משחק משותף יכולים לעשות את ההבדל.

תתחילו בקטן, זה ממש בסדר.


שלכן, יוכי וסיוןֿ

עם ישראל חי | ביחד ננצח

bottom of page