top of page

מודעות פונולגית - מה ואיך?


מהי מודעות פונולוגית?

מודעות פונולוגית היא מודעות למבנה הצלילי של מילים דבורות. היא מתפתחת מגיל 3 ומשמעותית מאוד לתהליך רכישת הקריאה והכתיבה בכיתות א-ב, ואח"כ הופכת לפחות משמעותית, משום שהילד הבוגר נשען על תהליכים אחרים (עליהם נרחיב בכתבה אחרת) בזמן הקריאה.


איך מודעות פונולוגית באה לידי ביטוי?

1. זיהוי - היכולת לזהות צליל מסויים מתוך מילה או קבוצה של מילים. לדוגמא, מה מתחיל ב- גַ? גשם או גרביים?

2. בידוד - היכולת לבודד צליל מתוך מילה, לדוגמא: מה הצליל הפותח במילה מטרייה? מִ. מה הצליל הסוגר במילה ברק? K

3. השוואה - היכולת להשוות בין צלילי המילים ברמות שונות. לדוגמא: במה דומות המילים שבלול ושמש? שתיהן מתחילות בצליל SH.



כפי שאתן ודאי יכולות להבין המודעות הפונולוגית מחייבת תיווך מסויים, שכן כדי להעלות אותה למודעות של הילדים הם זקוקים למבוגר (הורה, גננת) שיכווין אותם ויזמן עבורם את המשימות השונות.

חשוב להדגיש שמודעות פונולוגית כמובן תלויה בשמיעה תקינה וגם בהבחנה שמיעתית טובה. לא בכדי בטיפות החלב וגם בכניסה לכתה א' מדגישים בפני ההורים את החשיבות בבדיקות השמיעה.

הניצנים הראשונים של המודעות הפונולוגית נצפים כבר בגיל 3. הילדים נהנים לזהות חרוזים, אך עדיין קצת מתקשים להפיק חרוזים בעצמם. בגיל 4 זה כבר יותר קל.


המודעות הפונולוגית חשובה לביסוס ידע האותיות!

לעיתים אנו פוגשות הורים שמנסים ללמד את הילדים שלהם אותיות, ולא תמיד מצליחים. אחת הסיבות הן שלפני שמלמדים אותיות צריך לראות שקיימת בשלות פונולוגית המאפשרת את השלב הבא של ידע האותיות והצלילים.

מכאן שהמודעות הפונולוגית חשובה גם לכתיבה. כן, כן כתיבה. על זה נרחיב בכתבה הבאה.

חשבנו אם לצרף לכן קישורים למשחקים שונים של מודעות פונולוגית, אבל החלטנו שיש מספיק אביזרים ומשחקים בבית שאפשר לשחק איתם ולשכלל את המודעות הפונולוגית.

נקח לדוגמא את תיבת פירות וירקות שיש לכם בודאי בבית (אפשר גם חיות, כלי תחבורה, כלי עבודה – כל מה שיש). ונשחק עם הילדים במשימות השונות:



חלוקה לצירופים בגילאי5-6

בגילאים השונים גודל היחידה הצלילית משתנה. 

בסרטון אנחנו מדגימות חלוקה לצירופים - שלב המתאים לגילאי 5-6 שנים. 


*להורדת הקובץ בחינם לחצו כאן.


לסיכום, קיבלתם טעימה למשימות פונולוגיות שונות שניתן לשלב בשגרת המשחק של הילדים. אגב, זו גם דרך מצויינת להעביר "זמן אוטו".


אם אתם רוצים ללמוד עוד על מיומנויות לגיל הגן ולדעת איך לתווך נכון, להעשיר את הילדים ולהגיע מוכנים לכיתה א', הצטרפו אלינו לתכנית הליווי החדשה שיוצאת לדרך ב 20.12!


החברות שלנו בקבוצות הוואטסאפ יודעות הכל ראשונות!


ועד אז שיהיה לכם יום חמים ונעים (חרוז ☺)

יוכי וסיון | אמא.אות 💙



bottom of page