top of page

מהו חוסר איזון קוניטיבי ולמה זה בדיוק מה שאת רוצה שיקרה לילד שלך?


את מכירה את הרגע הזה שאת שואלת את הילד שלך שאלה ואת ממש מרגישה איך הגלגלים במוח שלו נעים ועובדים כדי לחפש את התשובה?


טה-דאם!

כאן התרחשה למידה!

או כמו שהפסיכולוג הקוגניטיבי פיאז׳ה קרא לרגע הזה: כאן התרחש חוסר איזון קוגניטיבי.


חוסר איזון קוגניטיבי הוא בדיוק הרגע שבו הילד שלנו ניצב בפני משימת חשיבה שהתשובה אליה לא אוטומטית עבורו ולכן הוא צריך להתחיל להפעיל את גלגלי החשיבה, משימה לא פשוטה בכלל!

כי הרי, חשיבה היא משימה מורכבת כל כך שדורשת מאיתנו גם לעלות ידע קודם, להשוות נתונים, לבצע השוואה, מיון, הכללה, להסיק מסקנה, לתת פרשנות ועוד ועוד....


את החשיבה שלנו חשוב להמשיך ולאמן לאורך כל החיים, אבל בגיל הרך אנחנו יודעים שיש לנו חלון הזדמנויות נדיר כדי ליצור תשתית לחשיבה שתאפשר למידה טובה יותר בהמשך החיים.


אז איך עושים את זה?

איך עוזרים לילדים שלנו להתאמן בחשיבה?

הנה כמה טיפים מאיתנו (וגם דוגמה בסוף):


1. הילד שאל אותך שאלה? האוטומט שלנו הוא לתת לו תשובה. אנחנו מציעות לך במקום לתת לו תשובה, להפנות את השאלה בחזרה אליו.


2. ומה עושים אם הוא משיב "לא יודע"? עוזרים לו לאסוף רמזים ולמצוא יחד את התשובה (אנחנו מדגימות בסוף הפוסט איך לעשות את זה- אל חשש!).


3. מזמנים לילדים כמה שיותר הזדמנויות לפעילויות עשירות שמעודדות אותם לחשיבה. ככל שיהיו לכם התנסויות מגוונות ועשירות יותר, כך ההזדמנויות לחשיבה יהיו רבות יותר.


4. את מרגישה שנתקעתם ואת צריכה להגיד את התשובה? אל תסתפקי בלהגיד רק את התשובה הסופית, תמלילי את דרך החשיבה שלך כדי לעזור לו ללמוד מהמודלינג שלך.


בתמונה: דורון ועומרי בביקור במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, מנסים להבין מיהו בעל המקצוע שאליו שייכים כל הפריטים.


נכון, בהתחלה הילדים אולי ישר ישאלו אתכן: ״אמא, למי זה שייך?״ אבל אנחנו מבטיחות לכן שבעזרת התמדה ותיווך נכון, זה פשוט מדהים לראות איך לבד הם מפעילים את גלגלי החשיבה ומנסים למצוא פתרון.

באחריות!


מקומות אחרונים לסדנת סמארט ב 10.2 בה נסביר ונדגים איך מפתחים תהליכי חשיבה בגיל הרך. הכל פרקטי, פרקטי פרקטי!


נתראה בקרוב,

יוכי וסיון 💙








bottom of page