top of page

רצף האותיות לקראת כיתה א'- למה זה חשוב?

ישנו ויכוח עתיק יומין בספרות המקצועית ביחס ללמידת שמות האותיות בגן הילדים.


מוזמנים לקרוא את ההסבר ובסופו להדפיס את דפי המשימה החינמיים שהכנו עבורכם!


בואו נתחיל עם המתנגדים, אלו שטוענים כי אין צורך ללמד את הילדים את שמות האותיות:

לטענתם מדובר במידע המעמיס על הילדים. כדאי להתמקד רק בזיהוי החזותי ובצליל הקטן ברמת פונמה, ואין צורך להכביד על הזיכרון של הקטנים שלנו.


בנוסף ילדים שלא שולטים במשולש הקדוש (שם-צליל-סמל גרפי), השם של האות יכול להשפיע לרעה על ניצני הקריאה של הילדים, לדוגמא: את המילה 'גל' יקראו כ 'גילה', כי הם אומרים את הצליל הפותח של שם האות ולא מבינים שעליהם לרדת לרמת הפונמה.


מולם עומדים המצדדים, ואנחנו ביניהם, הטוענים כי חשוב ללמד את שמות האותיות בגיל הגן, ואף יש לידע זה חשיבות עצומה לרכישת הקריאה והכתיבה בהמשך:

ראשית, בעברית מתקיים העקרון האקרופוני, עליו פיתחנו את ערכת האותיות הראשונה שלי , ובו קיים

קשר שיטתי בין הצליל הפותח של שם האות ובין צלילה. ידיעת שמות האותיות בעברית, זה קריטי!


בנוסף שמות האותיות נותנים לילדים עוגן שמיעתי ללימוד הזיהוי של האותיות. אמרו לפנינו "עברית שפה קשה", אפשר כמובן לדון בנקודה, אבל הניסיון הקליני שלנו מראה שילדים רבים מתבלבלים בין האותיות בשל הדמיון החזותי שלהן, למשל: ר\ך, ס\ם, י\ו. השיום (מתן השם) מסייע בהפרדה וגיבוש הידע במוח.

בנוסף, בשל המבנה הייחודי של העברית (שפה שמית, סינתטית) ישנם צלילים אשר ניתנים לייצוג בידי יותר מאות אחת. הילדים של כולנו שואלים: אמא, תרנגול זה עם ט או ת? T נשמע בדיוק אותו הדבר בעברית העכשווית. כדי להצליח לענות על השאלה, אנחנו משתמשות בשמות האותיות.


ובאופן כללי, מי שמכיר אותנו יודע שאנחנו אומרות כמעט בכל הרצאה שלנו שבית ספר זה אמנם מקום חשוב, אבל קריאה וכתיבה הן מיומנויות הכרחיות לחיים במאה ה- 21 בחברה אוריינית. ידע שמות האותיות זה חלק מאוריינות כללית – אותיות מסמנות סדר, הגדרה, מס' עמודים באותיות, מפתח מתכונים ועוד.


הצלחנו לשכנע אתכן ששמות האותיות זה דבר חשוב?

מקוות שכן!


הרכישה הראשונה של שמות האותיות היא באמצעות שירי רצף. ילדים רוכשים את רצף המספרים ואת רצף האותיות הרבה לפני שהם יודעים לזהות מספרים או אותיות. ואם עוד לא שמרתן את פלייליסט האותיות האהוב עלינו לחצו כאן.


כדי שתוכלו לשכלל עם הילדים את ידע שמות האותיות בהנאה ובשמחה,

יצרנו עבורכם שני דפי משימה בנושא רצף האותיות להדפסה מיידית וחינמית:

דפי עבודה רצף אותיות_פסח
.pdf
הורידו את PDF • 392KB

אם אתם רוצים ללמוד עוד על מיומנויות לגיל הגן ולדעת איך לתווך נכון, להעשיר את הילדים ולהגיע מוכנים לכיתה א', הצטרפו אלינו לתכנית הליווי החדשה שיוצאת לדרך ב 20.12!




קבוצה סגורה ושקטה לעדכונים ולקבלת דמי משימה נוספים.



שלכן, יוכי וסיון





bottom of page