top of page

"אף שלי – אף שלך"

בתחום של הכרת הגוף יש סדר התפתחותי קבוע. אנחנו קוראות לזה: אני-חברי-בובתי. איך אפשר לעזור לקטנים שלנו להכיר את גופם טוב יותר?

כולנו עוזרים לתינוק שלנו להכיר את חלקי גופו. אנחנו משיימים את חלקי הגוף (נותנים שם) בזמן הרחצה, ההלבשה, האכלה וכו'. מתחילים לרוב מהאיברים הגדולים בגוף ואח"כ יורדים לפרטים הקטנים היותר. . כך בינקות המוקדמת אנחנו נהנות לדקלם להם שירי אצבעות והקטנים מכירים גם את האמה, הקמיצה והזרת. . הידעתם שדווקא בתחום של הכרת הגוף יש סדר התפתחותי קבוע? אנחנו קוראות לזה: אני-חברי-בובתי. . תחילה, התינוק לומד את חלקי גופו שלו – את אלה שהוא רואה. שנית, התינוק לומד את חלקי גופו של אדם אחר – הורה, חבר וכד'. לבסוף, התינוק לומד את חלקי גופה של הבובה שלו.

עכשיו ודאי תשאלו למה דווקא הבובה אחרונה? הרי הוא הוא הולך איתה לכל מקום. פה יש לנו הזדמנות להציץ אל עולם ההסמלה של התינוק. מה זה אומר? . מבחינה קוגניטיבית ישנה התפתחות ביחס לייצוג והסמלה של כל דבר. . האף לדוגמא תמיד נשאר אף: האף שלי (של התינוק), האף של אמא, האף של הבובה, האף של סבא אליעזר מהספר, האף בתמונת פרופיל מוצללת ו

אפילו האף ביצירות האומנות של ואן גוך הוא עדיין אף. . המוח שלנו יודע לתרגם לעצמו את כל הרצף ולשייך את כל החוטמים לאותה הקטגוריה. . (נציין במאמר מוסגר שבכיתות חינוך מיוחד ישנה עבודה ממוקדת על ייצוג והסמלה, ישנן אוכלוסיות שלא מבינות שתפוז לדוגמא הוא עדיין תפוז גם אם חתכנו אותו עכשיו). . בחזרה להכרת הגוף, איך נעזור לקטנים שלנו להכיר את גופם טוב יותר? . 1. נשיים (ניתן שם) את האיברים בקול רם 2. נצביע על האיבר שאותו אנחנו משיימים 3. נשיר שירים הכוללים את איברי הגוף 4. נשחק במשחקים המתייחסים לאיברי הגוף . שלכן, אמאות 💙


-----

צרי עמנו לקשר לקבלת הדרכה כיצד ניתן לפתח את השפה והקוגניציה של תינוקך. ההדרכה יכולה להיות ביחידים או בקבוצות של עד 4 מבוגרים.


bottom of page