top of page

16 by 16

השפה שלנו מורכבת משפה מילולית (מילים) ושפה בלתי מילולית (הבעות פנים, מחוות גוף, תנועות).

על מנת לפתח את השפה, התקשורת והדיבור של התינוק, חשוב להיות איתו באינטראקציה משמעותית הכוללת הן שפה מילולית והן שפה בלתי מילולית. ככל שלתינוקות שלו יהיו כישורים תקשורתיים טובים יותר כך בעתיד יהיה להם קל יותר להתמודד עם רגעי תסכול.


כאשר צופים בתינוקות ובוחנים את התפתחות הג'סטות (מחוות הגוף) שלהם ניתן לקבל הצצה אל עולמם התקשורתי. מחקרים מראים כי התפתחות הג'סטות מגיל 9 חודשים ועד גיל 16 חודשים חוזות יכולות שפה בגילאי שנתיים, ואלו חוזות כמובן את ההישגים האקדמיים בשלבים מאוחרים יותר בגן ובבית הספר.

לכן חשוב לוודא שתינוקות מפתחים עד גיל 16 חודשים לפחות 16 ג'סטות שונות.


אחד המדדים לצמיחה של ג'סטות היא שימוש לפחות בכל חודש בשתי ג'סטות חדשות החל מגיל 9 חודשים. אין סדר אחיד לג'סטות, זה תלוי באינטראקציה שלנו עם התינוק, ביכולות המוטוריות והקוגניטיביות שלו. הג'סטות אמנם מתפתחות באופן טבעי, אבל כדי שהילד יחזק אותן הוא צריך לקבל פידבק ממבוגר. הפידבק וההיענות של המבוגר לכל ג'סטה, ההמללה של מה התינוק מנסה לומר לנו דרך הג'סטה מחזקת את המוטיבציה שלנו ומאפשרת לג'סטות נוספות להתפתח.




דוגמאות לג'סטות:

* לסמן לא עם הראש, עם האצבע המורה

* לקחת חפץ

* לתת חפץ

* הרמת ידיים על מנת שירימו אותי

* הצגת פריט עם היד

* הצבעה עם יד פתוחה ולאחר מכן עם האצבע המורה

* מחיאות כפיים

* נשיקה באוויר

* אצבע על האף לסימון שקט שששששש

* לתת כיף עם כף היד

* הבעת לא יודע

* נפנוף לשלום/ביי ביי

* הלו - כמו שמדברים בטלפון


חשוב להקפיד אחר התפתחות הג'סטות, הדבר גם נותן הצצה אל תוך העולם הסימבולי של התינוק, וגם מהווה מדד משמעותי במידה והתינוק שלך עדיין לא מדבר. קיום 16 ג'סטות עד גיל 16 חודשים הוא אבן דרך קריטית עבור תינוקות שכן הוא משיק להתפתחות המילים הראשונות סביב גיל שנה. באמצעות הג'סטות ילדים מבינים את הרעיון שלכל פעולה וחפץ יש שם והם לומדים כך מילים חדשות במהירות.


איך נפתח את הג'סטות?

באמצעות קשב משותף, פעילות משותפת. תינוקות זקוקים לאינטראקציה איכותית ומעשירה עם מבוגר. כך יש לתינוקות הזדמנות ללמידה חברתית. הרי כאשר התינוק מסמן לנו "נשיקה באוויר" אנחנו מיד נגיב לפעולה הזו, וכך במעין מעגל קסמים מתגמל התינוק לומד גם מתוך התגובה שלנו והופך להיות יותר ויותר תקשורתי.



רוצים להפוך להיות מבוגרים בעלי אינטראקציה משמעותית יותר?

הצטרפו אל הקורס הבא של "לומדים נכון בגיל הרך" שיוצא לדרך ב 21.2! עכשיו בהרשמה מוקדמת במחיר מוזל.


*אין להתייחס לנאמר בכתבה כאל ייעוץ רפואי

**אבחון וטיפול מוקדמים הם מצילי חיים. בכל חשד וספק בנוגע להתפתחות השפתית והתקשורתית של הילד (ובכלל) יש לפנות במיידי לרופא/ת הילדים שלכם.





bottom of page