מלא הורים משתפים אותנו שהם לא רוצים להעלות את הילד שלהם בשנה הבאה לכתה א'.
המשפטים שחזרו על עצמם - למה לעלות? השנה לא עשו כלום בגן! שישאר עוד שנה בגן, מה כבר יש לחפש בכתה א? שתהיה לו עוד שנה לשחק בחול. הוא לא למד כלום השנה, לכתה א' הוא לא מוכן.
בואו נעשה רגע סדר.
להישאר שנה נוספת בגן חובה זו אולי נחלתם של ילדי נובמבר-דצמבר, וגם זה לרוב לא קורה באופן אוטומטי. איך זה בדיוק עובד? איך מחליטים שילד נשאר בגן ולא עולה לכתה א'?
חוזר מנכ"ל תשע"ג/5(ב) מסביר את העקרונות המנחים בקבלת החלטה בדבר השארת ילד בגן חובה שנה נוספת, מציג המלצות ושיקולים חינוכיים, ומפרט את השלבים השונים בתהליך של קבלת ההחלטה ואת תפקידם של הגורמים השונים המעורבים בתהליך.
קודם כל חשוב להבין שלא מחליטים שילד נשאר שנה בגן. זוהי לא החלטה שלוקחים או מקבלים ברגע אלא מדובר בתהליך. המטרה היא לבחון שאכן השארה נוספת בגן היא המענה ההולם שיענה על הצורך האישי של הילד. אם ההישארות לא תגרום לשינוי המיוחל אזי היא אינה המענה המתאים עבור הילד.
עולות בכם הספקות? המחשבות? אתם לא לבד. בתהליך ההישארות יש כמה גורמים שצריכים להיות מעורבים: הגננת, פסיכולוגית הגן וכן גורמים חינוכיים וטיפוליים נוספים אם קיימים (גננת שילוב, קלינאית תקשורת וכד'). על פסיכולוגית הגן להביע את חוות דעתה על הילד, וכמובן שגם הגננת תדווח על התפקוד של הילד לאור אינטראקציה ותצפית בגן. במידה וישנם גורמים מתערבים נוספים, חשוב כי גם הם יתנו חוות דעת כתובה (תזכורת! תמיד לבקש דוח סיכום טיפול). הגננת אוספת את כל המסמכים ומעלה אותם מול השפ"ח בצירוף שאלון הפניה.
אגב, להורים יש זכות לגשת לאבחון מוכנות פרטי של מוכנות לכתה א', אך קחו בחשבון שהשפ"ח יכול להיעזר בדו"ח זה אך לא מחוייבים לפעול על פיו. על בסיס הערכת הפסיכולוגית מחליטים על השארת ילד שנה נוספת בגן, ויש לדווח לרשות המקומית על החלטה זו עד ל- 31 למאי.
אתם לא מסכימים עם ההערכה הפסיכולוגית? הגישו בקשה בכתב למנהלת החינוך ברשות המקומית במקום מגוריכם. יזמינו אתכם לוועדת התייעצות בה תשתתף גם הגננת, המפקחת, מנהלת השפ"ח וההחלטה שתתקבל תהיה על דעת רוב חברי הוועדה. לוועדה חשוב להגיע עם כל המסמכים הרלוונטים, כולל גורמי אבחון וטיפול החיצונים לגן.
תשובה תקבלו תוך 30 יום מיום הדיון, וגם עליה ניתן לערער בכתב עד ל- 15 ביוני. מנהל המחוז יקבל החלטה סופית בעניין הישארות ילדכם בגן או העלאה לכתה א'.
מהם השיקולים להשארת ילד שנה נוספת בגן? במרוצת השנים פגשנו מאות ילדים שנולדו בנובמבר-דצמבר ועלו לכתה א', שעה שהיו יכולים להישאר שנה נוספת בגן. להיות הילד הכי קטן בכתה זה לא תמיד להיט. יש תהליכים שפתיים וקוגניטיביים שרק הזמן יכול להיטיב עמם.
לפני שתקפצו ותגידו שהבן שלכן יליד נובמבר והכל מעולה איתו – אז אנחנו שמחות בשבילכן, אבל סטטיסטית לא מעט ילדים שמתקשים ברכישת הקריאה והכתיבה, מתקשים בהבנת הנקרא (במיוחד בכיתות הגבוהות) הם הילדים הצעירים של השנתון.
כמאבחנות דידקטיות נשתף שכמות ההורים שבוכים (ליטרלי) על כך שלא השאירו את הילד שלהם שנה נוספת בגן, היא פי כמה וכמה מאשר הורים שהשאירו בגן והצטערו על כך.
מהם השיקולים של המערכת ביחס להשארת ילדים שנה נוספת בגן? נמנה את העיקריים –
1. ילד שלא השיג אבני דרך התפתחותיות במועדן – שפתי, מוטורי.. זה יכול להיות גם בעקבות פגות או מחלה קשה או עיכוב התפתחותי.
2. ילד שחווה קשיים רגשיים כתוצאה מלחץ – מחלה במשפחה, שינוי מבנה משפחתי, רילוקיישין וכד'
3. מידת עצמאות וסקרנות ללמידה
4. יכולת לקבל סמכות, לווסת התנהגות ורגשות ולעמוד בתסכולים
5. כישורי שיח וחיברות של הילד כמובן שבכל החלטה של הישארות שנה נוספת בגן יש ועדה שדנה באופן רחב ביחס למידת ההתאמה של תפקוד הילד בתחומי ההתפתחות השונים כמצופה מבני גילו. ובמידה ומזוהה פער בודקים עד כמה הוא משמעותי.
בימים האחרונים אנחנו מקבלות לא מעט שיחות טלפון בנוגע לאבחוני מוכנות לכתה א', ולכן בחרנו להנגיש מידע זה. אין הדבר מהווה תחליף לייעוץ פרטני. להתייעץ זה תמיד טוב.
Commentaires